Oftalmologija

oftal

Oftalmologija je nauka o očima koja se bavi prevencijom, dijagnostikom i lečenjem očnih stanja i bolesti.

Najčešće bolesti oka i pomoćnih organa oka u našoj populaciji su:

• kratkovidost i dalekovidost
  • upale vežnjače (konjunktivitisi) virusnog, bakterijskog ili alergijskog porekla
  • upale očnih kapaka (blepharitisi)
  • hordeolum (čmičak)
  • slabovidost (ambliopija)
  • razrokost (strabizam)
  • katarakta – zamućenje očnog sočiva
  • glaukom
  • dijabetesna retinopatija
  • keratokonus
  • senilna degeneracija žute mrlje (makule)
  • ablacija retine
  • povrede oka
  • bolesti mišića pokretača oka
  • bolesti očnog živca

Tegobe zbog kojih bi se trebalo javiti na oftalmološki pregled obuhvataju pad vida na jednom ili oba oka, bol u oku, crvenilo oka ili kapaka, povrede oka, uočene promene na oku i očnim kapcima, suvoća oka itd.

Pored toga pregled bi trebalo da obave i pacijenti u okviru praćenja hroničnih i sistemskih bolesti koje ne potiču primarno od oka, ali mogu dovesti do oštećenja vidne funkcije kakve su arterijska hipertenzija, šećerna bolest, bolesti štitaste žlezde, sistemski lupus, reumatoidni artritis, sarkoidoza itd. Oftalmolog vidi prve promene brojnih bolesti i stanja i zato tesno sarađuje sa mnogim specijalistima (internista, neurolog, dermatolog, otorinolaringolog, pedijatar itd)

Oftalmolozi savetuju i redovne preglede i provere oka za decu i odrasle bez obzira da li imaju tegobe ili ne. Takodje, oftalmološki pregled čini deo sistematskog pregleda za vozače i za zaposlenje.

Oftalmološki pregled počinje razgovorom sa pacijentom gde on izlaže svoje tegobe sa vidom (ukoliko ih ima), a lekar postavlja ciljana pitanja kako bi dobio što više informacija od značaja. Zatim se prelazi na tzv. fizikalni pregled tokom koga oftalmolog po utvrđenom redosledu i uz pomoć oftalmoloških instrumenata i aparata pregleda oko i pomoćne organe. To obuhvata određivanje vidne oštrine i eventualno prepisivanje naočara, pregled prednjeg segmenta oka (kapaka, vežnjače, rožnjače, dužice, zenice, sočiva i očnih komora), merenje očnog pritiska i pregled zadnjeg segmenta oka (očnog dna).

Kod osoba starijih od 40 godina glaukom je najveći uzrok slepila zbog čega se preporučuje svim osobama u starosnom dobu iznad 40 da redovno proveravaju očni pritisak.

Ukoliko bolujete od povišenog krvnog pritiska ili dijabetesa neophodno je redovno proveravanje stanja krvnih sudova oka.

Ukoliko situacija to nalaže lekar može pacijenta radi postavljanja prave dijagnoze poslati na dodatna ispitivanja kao što su ultrazvuk oka, KVP, HRT, OCT, GDx, FA, FFA.

U našoj oftalmološkoj ordinaciji možete izvršiti:

• Pregled lekara specijaliste oftalmologa
  • Dioptrijski pregled